Apabila Ai Jatuh Chenta 1

Seorang ai pada kebanyakan masanya sangat sukar jatuh chenta – zahirnya. Ceh. Kalau nak disingkap cerita-cerita dari dulu sampai sekarang pun, masih begitu.

Lalu aku teringat akan seorang insan peliks yang menchentai kuning dan seorang bujangan dengan dialog puisi. Aku ingat pertama kali bertegur sapa dengan seorang insan peliks itu ketika aku berjalan sendiri, sedang dia berteman. Dia sapa aku, aku pandang dia – tanpa perasaan; antara suka dan tidak atau apa, aku pun tak pasti. Aku masih ingat satu kata yang meluncur keluar dalam tuturnya, bergurau tapi terasa bisanya. Dan selepas itu memoriku kabur, yang ada cuma kami membawa haluan sendiri dengan peleraian yang tenang.

Kerana kata itu bukan sesuatu yang asing untuk didengar, walau bisanya tetap bersisa di hati.


Kemudian tentang bujangan dengan dialog puisi yang aku tak pasti perkenalan awalnya di mana. Yang pastinya seperti insan peliks tadi, dia juga mulanya aku beri pandangan sama tanpa perasaan kerana ramahnya si bujangan ini seolah sudah lama pula kami berkenal, dari jauh pun boleh disapa, tak perlu peduli hidupan sekeliling.

Persamaannya insan peliks tadi dan si bujangan ini punya satu keramahan luar biasa yang dipunyai sepisis ekstroverta yang akhirnya senang-senang meruntuhkan tembok konkrit yang dibina seorang ai untuk hidupan sekelilingnya ketika itu. Lalu akhirnya di mana-mana ai berjumpa dua makhluk ini, tiada lagi pandangan lama itu, bahkan keramahan itu terkadang beralih tuan dan akhirnya seorang ai jatuh chenta pada ke-annoyingss-an ni dua urang. 


Comments