tujuhbelas

2017.
Bismillahirahmanirrahim.



Bermulanya satu lagi tahun baharu. Ye tahu Maal Hijrah dah lama lepas tapi sekarang ni tahun baharu masihi pulak. Salah ke kita akui hakikat tu?

Ada yang cakap, “tak payah sambut sangatlah tahun baru masihi ni, nak wish lah, azam baru la, sebab tahun baru kita hat Islam ni dah lama lepaih.”

Nak bercakap soal sambutan tu tak perlu kot rasanya. Atas pemahaman masing-masing la kan. Tapi adakah dengan wish atau berazam untuk tahun 2017 ni buatkan Islam kita makin kurang? I wonder.

Entahlah. Kekadang aku rasa ada sekolompok manusia yang terlalu taksub dan paranoid dengan penganut agama lain dan kaum lain walaupun hakikat warganegara kita tetap sama. Kadang tu rasa segan pun ada dengan kawan2 bukan Islam bila hal-hal kecik kita dok buat macam benda besaq, seolah-olah  agama kita ni takdak toleransi terhadap agama lain dah. Padahai tak kacau soal akidah tang mana pun aih. Ni kita dok sibuk2 nak orang tau agama kita ni tak boleh itu ini, kita tau kaa agama lain punya pantang larang macam mana? Bukan nak suruh ikut kepercayaan lain, cuma tau hormat laa sama. Kita nak orang jaga sensitiviti kita, kita dulu laa kena jaga sensitiviti orang. Tak gitu?

Sekurang-kurangnya bila masuk tahun baharu yang sama ni, kita boleh sama-sama sambut, sama-sama mulakan dengan aspirasi yang sama. Ceyy. Sambut di sini bukan lah suruh p dataran ka gather sampai tak lena ka apa. Cuma tahun baru masihi ni tanda permulaan yang sama bagi semua kan, masa ni laa nak naik darjah, naik tingkatan, naik sem, etc. Logiknya, kalau nak letak KPI atau target dalam pelajaran ka kerjaya ka biasa guna tahun masihi kan? Dan hasilnya, berjaya atau tak pun kita tengok masa akhir tahun masihi jugak. Sebab semua orang pakai kiraan yang sama, tak kira agama dan benua.

Kalau nak cerita pasai berhijrah & berubah ni tak semestinya masa tahun baru ja. Kita dok azam berubah tu setiap kali tukar buku amalan, setiap kali masuk Ramadhan, setiap kali raya dan sebenarnya nak berubah ni setiap masa pun boleh aih. Tak gaduh tunggu tahun baru pun. Bukannya kita tau umur kita ni sampai bila, kesihatan kita ni nak elok lagi ka dak. Kan?


Tahun 2017 ni rasanya eloklah jadi bertimbang rasa, consider keadaan orang lain sama. Jangan pikir kita saja, kaum kita saja, agama kita saja. Pentingkan diri tu ada masanya perlu, tapi kalau jadi considerate tu tak merugikan, why not?



11: 26 pagi
1 Januari 2017.

Comments