Apabila Ai Jatuh Chenta II


Sungguh.
Rasa seperti diri ini terlalu cepat jatuh cinta.
Hari ini saja, sudah berkali-kali rasanya aku jatuh cinta.

Aku fikirkan hari ini biasa-biasa sahaja. Bermula dengan rutin biasa, lancar, kecuali beberapa panggilan telefon dari dia yang tak sempat aku jawab. Dan kerana panggilan berkali-kali yang tak berjawab itu, aku fikirkan kemurungan aku akan berlanjutan sepanjang hari, atau selama mana dia mahu melihat aku begitu.

Aku menghela nafas berat. Bertelingkah macam mana sekalipun, tugas tetap tugas. Bukan mengabaikan dia, bukan mengabaikan soal hati, tapi ada perkara lain yang memerlukan perhatian, minta diselesaikan. Kalau nak dilayan perasan, ini bukan waktunya. Kerana ada atau tidak dia di sisi, aku tetap perlu terbang tinggi.

Dan hari ini aku jatuh cinta pada karya, pada sebuah persembahan dengan sinematografi yang mempesona, jalan cerita biasa, tapi disampaikan dengan gaya, irama dan kata-kata bermakna. Cukup bermakna. Buat aku tersenyum dengan makna, juga. Bahagia dalam merelakan. Merelakan dalam tangisan. Begitulah. Cukup dekat rasanya penceritaan itu.

Dan kemudian aku bertemu lagu-lagu yang juga dekat dengan jiwa. Dan akhirnya pada lagu-lagu itu juga aku jatuh cinta, lalu ku jadikan latar sambil menelaah nota-nota yang sedari tadi meminta perhatian.

Untuk hati yang masih berharap, tak sanggup juga aku kecewakan. Mengenangkan naluri yang jarang sekali tersasar, aku fikir untuk merelakan. Mungkin ada bahagianya nanti.

Kerana cinta itu membebaskan. Maka bebaskanlah. Jika ia kembali, ia akan kembali ke tempat yang selayaknya.  

“Jika dia yang kupilih, adalah juga pilihanMu, Kau aturkan kisah hidup kami ke satu destinasi yang Kau restui.” – NHTrueLove

7 pm
17 Mei 2017