Apabila Ai Jatuh Chenta III


Salam and hi people :D

Today is 4th June 2018, Monday. Ada lebih kurang 2 ke 3 minggu lagi sebelum semester baharu. Satu perkara yang terasa sangat kehilangannya adalah batch semester 8 yang dah habis belajar :( So this post is purposely made as #appreciationpost for them :)

They are special. I knew everyone in the batch, but sadly didn’t have much memories with everyone. We weren’t that close, but some of them just did something worth to be remembered. :)


------------

Kali ini seorang Ai bercerita tentang kakak-abang yang dikenalinya sejak zaman muda. Kakak-abang yang menjadi idola, sumber insipirasi dan kekuatan. Tak mampu aku sebut semuanya, tapi akan aku tuliskan untuk mereka yang pernah ada. :)

Zaman muda, ada kakak-kakak usrah yang menyambut kanak-kanak riang ini dalam bulatan keluarga, berkumpul di At-Taqwa. Pesan naqibah selalu, “kita jauh dari keluarga, jadi kita perlukan keluarga di sini untuk saling mengingati”. Aku tak pernah ikut Usrah sebelum aku kenal mereka. Aku orangnya dulu sangat skeptikal dengan bulatan kebahagiaan ini. Tapi akhirnya aku faham, seperti politik, yang menjadi cerminannya adalah manusia yang mengelola. Kalau cantik orangnya, cantik juga imej dalam cermin, kalau tidak, maka tidaklah pula cermin yang bersalah :)

Dari hari pertama, mula orientasi dalam bulan puasa, aku kenal seorang abang. Ya, zaman muda dulu dipaksanya kami panggil mereka abang, terbawa-bawa juga sampai mereka tamat pengajian. Manusia ini sangatlah dibenci seisi batch, sebab dialah kepala kepada segala kesusahan seminggu suai kenal itu. Hari pertama suai kenal, aku collapse 😂, tak, bukan sebab beliau, tapi sebab itu memang lumrah seorang Ai bila tak cukup makan. Manusia inilah yang datang tanya khabar, kenapa boleh collpase, kenapa tak makan banyak-banyak dan siap pesan, “esok jangan pengsan dah, tak adil untuk kawan-kawan”. Ada seorang lagi yang direhatkan malam itu kerana cedera. Kami dua duduk di tepi rubin, sedangkan kawan-kawan lain masih tekun menghafal dan menyanyi tiga rangkaian lagu – hanya IB asli yang faham :) Dalam masa itu, datang manusia tadi bersama telefon bimbitnya, menyuluh lirik untuk kami dua menyanyi turut menyanyi bersama.

Ada banyak lagi episod sepanjang seminggu itu, termasuk insiden nangis-nangis dengan lakonan beliau, tapi seminggu itu sajalah yang ada. Cuma satu nak cakap, terima kasih jadi driver, walaupun bukan sebab aku, sebab adik dia je kan senanya :p



Beralih cerita kepada seorang masyhur dan ternama. Kalau sebut sahaja namanya, seluruh rakyat IB pasti mengenalnya, baik para mahaguru mahupun mahasiswa. Seperti namanya juga, beliau umpama petunjuk dan dorongan buat orang lain, terutama buat adik-adik. Cekap saja mindanya mengesan potensi kanak-kanak baru kenal dunia, lalu dihantar mereka ke taska yang mengasah bakat mereka. Pesannya selalu, “abang nak korang aktif, apa saja yang korang boleh buat, apa saja bakat korang, jangan diamkan.” Kerana seorang inilah, aku berkenalan dengan dunia Teater, bukan untuk lakonan, tapi untuk sesuatu yang lain. Dialah juga yang memberi kepercayaan untuk aku kendalikan acara sendiri, tanpa co-host ketika aku masih baharu dalam dunia itu. “Kau kena belajar handle sorang”, katanya.

Dua orang lagi yang dikenal rapat kerana Teater; seorang bahagian bunyi & suara, seorang lagi bahagian pengurusan. Si Penata Bunyi, seorang yang kreatif dan bijak, bukan sekadar bunyi, bahkan skrip juga hasil nukilannya. Yang seorang lagi, sifu seorang Ai dalam pengurusan, bukan hanya Teater, sampai ke Inovasi juga :) Mereka ini juga seperti manusia-manusia dalam AAJC1, boleh di hai-hai bila berselisih di jalanan.

Dan kakak-kakak sumandak di aras, yang selalu cantik dan baik hati. Juga kakak-kakak idola aras atas. Tak lupa juga seorang bujangan dengan madah puitis, juga seorang insan peliks yang aku telah coretkan dalam AAJC1. Mereka telah tamat pengajian, meninggalkan hanya kenangan di sini.

Untuk semua yang berakhir semester ini;
Selamat maju jaya semuanya. Terima kasih untuk bantuan, sokongan, nasihat, tunjuk ajar dan teladan kalian. 



DIA yang mengirim kalian, DIA juga yang membalas segala kebaikan kalian. 

Comments